torsdag 10 december 2015

CARL MAGNUS


Bild två av fem

Det här kortet är taget vid vår äldste sons dop 1965. Här är CMO förevigad tillsammans med sin gudmor L.

Anledningen till att jag bestämde mig för just detta motiv till den självvalda utmaningen att publicera "fotografier äldre än 15 år i fem dagar i rad" är att jag i dagens GP läste att f d "rallyfantomen" Carl-Magnus Skogh idag fyller 90 år. Det var just denna rallykung som vår CMO fick sitt namn efter. Om någon är intresserad finns bland hans meriter att han vann Svenska rallyt 1960 och 1961, Rally Viking tre gånger, Akropolisrallyt 1965 och NM i rally 1960.

Den f d rallyföraren är intresserad av orientering, att pyssla med bilar och att åka skidor. Skidåkning har, förutom förnamnet, dessa båda herrar gemensamt och idag sänder jag en hälsning till Carl Magnus d y, som just för tillfället befinner sig på en skidresa.


Carl-Magnus Skough i sin glans dagar.
Foto: E Rosqvist von Korf.



4 kommentarer:

  1. Läste faktiskt om Carl-Magnus i tidningen och undrade just om det var den beryktade rallyföraren. Nu fick jag svar :-)

    SvaraRadera
  2. Olle påminde mig om att han var förebilden. Det må vara hänt. Jag tycker fortfarande att namnet är fint, liksom den yngre bäraren av det. (Rallyföraren också för all del, i sin glans dagar.)

    SvaraRadera
  3. Han och jag har bägge hjälm - ytterligare en gemensam nämnare som något kompenserar för mitt totala ointresse för bilar.

    SvaraRadera
  4. Du står dig gott, med eller utan hjälm. Det var inte bilsporten som var avgörande utan vi (jag) tyckte att namnet var fint. Helst hade jag valt namnet Malte men det fick jag inte för Olle!

    SvaraRadera