tisdag 29 september 2015

KONSTNATTEN


Efter att på samlingsutställningen vid torget i Falköping i lördags ha valt ut de utställningar vi helst ville se styrde B, Stora O och jag först kosan till Galleri Sandström, där Annelie Sandström, P-A Sandström och Mercedes Murat visade upp sina verk (möbelkonst, mixed media och rakubränd skulptur). Det var en spännande utställning - INTO THE WILDERNESS - och jag blev helt förälskad i skulpturerna, som jag här visar prov på:





Efter Galleri Sandström var Bildkällaren ett givet val. Där pågick utställningen FIGURER FÅR EVER med ett stort antal intressanta glasmålningar av Vivianne E Rosqvist, som jag visar ett urval av här nedan.Vivianne E Rosqvist, med signaturen Vivia, kan stoltsera med många utmärkelser och listan över hennes utställningar, både i Sverige och utomlands, är imponerande.

Hänryckta
Glasmålning av Vivianne E Rosqvist


Jag skall rädda världen
Glasmålning av Vivianne E Rosqvist


Glasmålningar av Vivianne E Rosqvist


Glasmålning av Vivianne E Rosqvist


Glasmålning av Vivianne E Rosqvist


Nästa stopp blev Vilhelmsro gårdscafé och B&B, där inte mindre än 10 konstnärer ställde ut sina alster av varierande slag. Målningar i olja, akvarell och akryl var övervägande men dessutom förekom handsmidda smycken, skulpturer, textil m m. 

Vid det här laget var vi jättesugna på en kopp kaffe, varför fika var första prioritet på det här stället.


B och Stora O på Vilhemsros gårdscafé.


Allt är möjligt av Renée Ung


Stängt eller? av Solveig Persson


Färden gick vidare till något som jag varit nyfiken på länge, nämligen Tomtens Kalkbrott, där den internationella samlingsutställningen URBAN ART FAIR - STREET ART IN THE QUARRY pågick och där konstnärer från Mexiko, Kanada, England och Sverige visade sina verk på kalkbrottsväggarna. Det hade mörknat när vi kom fram och målningarna (på stora dukar) var upplysta. Mängder av marchaller lyste också upp vägen man skulle gå för att se konstverken och alla dessa ljus i det kolsvarta mörkret var mycket effektfullt.

Jag kan inte påstå att konstverken tilltalade mig speciellt mycket men hela konceptet med de punktbelysta tavlorna på kalkbrottsväggarna var en mäktig upplevelse. Jag är inte helt säker på vem som har målat vad men ansvarig för projektet är någon som kallar sig (eller heter) Dano och kommer från Falköping. Det finns en stor väggmålning av honom på ett hus i centrum, där vi brukar parkera bilen ibland.

Här följer några bilder från mörkret i kalkbrottet, som jag hoppas kan förmedla något av den mystiska stämning som rådde.

Himed and Reyben, Mexiko

Alex Johansson, Sverige

John Atherton, England

Konstnären okänd.


I mörkret fanns på två ställen pågående målningar som konstnärerna skulle fortsätta sitt arbete med under kvällen/natten. Förhoppningsvis fick de sina tavlor belysta, så att de kunde se vad de höll på med. Så här såg det ut när vi gick förbi.

Första tavlan under arbete.

Låda med sprayburkar.

Andra tavlan under arbete.


Det allra mest spektakulära var ett verk som såg ut som ett vattenfall, fast det bestod av en duk med påmålat mönster som hängde uppifrån kalkbrottets topp och ända ned till dess botten. Med hjälp av ett bildspel skiftade färgerna och magi uppstod.

Här syns mönsret på tyget tydligt.

På håll såg det ut som ett vattenfall.

Vacker belysning uppifrån också.


Besöket på kalkbrottet blev en fin avslutning på Kulturnatten och även om konsten inte direkt fick våra känslor i svallning var behållningen ändå stor. Konceptet med belyst konst på väggarna i kalkbrottet är fantastiskt och jag hoppas att vi får tillfälle att återkomma nästa år. 

Som sagt, jag reserverar mig beträffande namnen på konstnärerna i kalkbrottet.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar