söndag 16 augusti 2015

PÅ MORMORS VIS


På förmiddagen idag har vi rensat blåbären som vi igår plockade hos en god vän som bor i närheten av en riktig blåbärsskog. Stora O rensade med hjälp av ett "rensgaller" medan jag gjorde på min mormors vis, d v s hällde ut bären på en filt och sorterade bort lingon, blad, barr och kvistar innan jag "trillade" ner dem i en bunke.

Eftersom detta arbete var sinkesamt och jag visste att det skulle ta lång tid, tänkte jag först höra på radion medan vi jobbade men så bestämde jag mig för att istället lyssna på ljuden från naturen; som vindens sus, lövens prassel i träden, ormvråkens läte, humlesurr m m. Förutom att rensa bär hade jag att göra med detta en lång stund men rätt som det var kom andra tankar farande i huvudet, t ex undrade jag vilka av mina närmaste som skulle på IFK-matchen i eftermiddag, hur yngsta barnbarnet, nyss hemkommen, hade haft det i Irland, om J hade haft trevligt på Way out West, om H hade roligt i Grekland och om vi skulle hoppa till av det skarpa ljudet från gevärskott eftersom bockjakten har börjat just idag. Tankar har svårt att hålla sig i styr. Som nu, när jag är tvungen att säga att jag nästan får bruka våld på mig för att skriva "i Irland", för jag tycker att det skall vara "på Irland" eftersom Irland är en ö. Ger dock efter för argumentet att Irland också är ett land och då skall prepositionen vara i.

Stora O och jag är rätt så tystlåtna när vi rensar, för egentligen tycker vi att det är ganska tråkigt, enformigt åtminstone, och vill få arbetet undanstökat så fort som möjligt. Varför kan man undra, när solen skiner och vi har tid. Lite ventilerade vi ändå. Bl a hörde jag en lustig kommentar om fotbollsmatchen IFK-Häcken men fick lova att inte skriva om detta på bloggen. Synd, för i morgon kanske jag har glömt vad det var som var så roligt. Vi gladdes också åt att en av Stora O:s före detta kolleger tillsamman med två söner och en kompis till dem blev totalsegrare i segeltävlingen Tjörn Runt igår. Grattis!

Så här fina såg bären ut när vi hade rensat dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar