torsdag 20 november 2014

HEJ ALLA BARN, STORA SOM SMÅ!


Idag, den 20 november, är det Barnens Dag, då ni alla uppmärksammas genom att den Internationella barndagen firas.

I Sverige anordnades Barnens Dag första gången den 13 maj 1905 i Stockholm. Den svenska välgörenhetsorganisationen Barnens Dag grundades 1967 och tog upp en satsning från 1884 på barnkolonier, för att fattiga barn skulle få möjlighet att komma ut på landsbygden i Roslagen på sommaren. Denna verksamhet utvecklades därefter och andra föreningar bildades, som också arrangerade festligheter och aktiviteter för att få pengar till sommarkolonier på andra platser i Sverige.

Jag ser att datum för firandet varierar, och, efter att ha googlat, verkar det som att man firar er dag precis när som helst. Om syftet är det ursprungliga, att samla in pengar till sommarkolonier, vet jag inte men oavsett vilket är ni alla väl värda en fest.

Från min egen barndom har jag nästan inga minnen alls av dagen ifråga, bara diffusa bilder av pappersflaggor. Att dagen fanns kände jag till men i min familj gjorde vi aldrig något speciellt den dagen. Kanske i skolan, men det låter jag vara osagt. Det är inte bara jag som har vaga minnen från barndomens Barnens Dagar. Stora O kunde inte bidraga med något och av goda vänner och släktingar fick jag reda på att någon med skolklassen hade tågat från Götaplatsen i Göteborg (glatt?) viftande med svenska flaggan. Någon annan påminde sig att små stånd sattes upp, varifrån försäljning till förmån för barn vars familj inte hade så gott ställt skedde. Min svägerska från en kranskommun till Göteborg kom också ihåg att skolbarnen marscherade och viftade med pappersflaggor på träpinnar. Hon tyckte att det var viktigt att understryka att pinnarna var av trä, för plast fanns inte på den tiden. Det var också troligt att de marscherade till musik av något slag. 

Barnens dagsfirande i Göteborg 1946.

Att jag och mina jämngamla vänner har så svaga minnen från Barnens Dag beror nog på att dagen inte utmärkte sig speciellt för oss. MEN, om jag som femåring hade varit med på Avenyn i Göteborg, där jag då bodde, hade jag nog aldrig glömt kamelerna, dromedarerna och elefanterna, som jag bara hade sett i böcker tidigare och kanske på cirkus.

(Fotografierna har jag hämtat från Google)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar