söndag 8 juni 2014

VÅRANSSONS

F d småskolan i Aröd ("Våranssons")


1966 flyttade vi till Aröd på Tjörn. Stora O hade fått ordinarie tjänst som lärare i Bleketskolan och lärarbostaden i Aröds småskola blev vårt hem till den blygsamma månadshyran av 90 kronor, som senare höjdes till 120. Jag tyckte att det var så mysigt att ha rum på andra våningen trots att Stora O:s och mitt sovrum hade en fruktansvärt ful tapet, utvald av Bleketskolans dåvarande rektor! Hela väggarna var fyllda av röda blommor med mörkgröna, raka stjälkar och några vettskrämda blad. För övrigt fanns på övervåningen ytterligare ett sovrum samt hall och toalett. Nedervåningen bestod av två rum, kök, hall och badrum. 

Andra halvan av huset inrymde småskolan, som då var i bruk. Här undervisade "fröken" Gottlander en nätt liten skara barn, två klasser samtidigt, s k B-skola. Själva skoldelen utgjordes av en korridor med handfat i ena hörnet samt ett stort klassrum. Utedass, i en särskild liten byggnad, var det som gällde för skolbarnen, och trots att vi hade vattenklosett själva tror jag inte att jag tyckte att det var något särskilt märkligt med det. Inte hörde jag talas om några protester heller, varken från barn, lärare eller föräldrar.

Vår yngste son föddes när vi hade bott i småskolan knappt ett halvår och eftersom det bara är 18 månader mellan våra söner och man inte for omkring med småbarn så mycket på den tiden förde barnen och jag en ganska isolerad tillvaro under deras första levnadsår. Som tur var kom "fröken" Gottlander in till mig när det var rast, så att jag hade någon vuxen, förutom Stora O, att prata med.

I en bok med titeln Aröd - Bleket genom tiderna av Mona Axelsson står att läsa om "vår" småskola och de småskollärare som tjänstgjort där sedan början av 1900-talet. Sista omnämnda lärarinna var Augusta Olsson. Hon tillträdde sin tjänst 1913 och undervisade där i 40 år. Henne hörde vi talas om många gånger och så här fin var hon när hon tog sin examen 1910.

Foto från boken Aröd - Bleket genom tiderna.

I fyra år bodde vi i lärarbostaden i Aröds småskola, där vi hade det lugnt och bra. Pojkarna hade flera jämnåriga kamrater i grannskapet och förutom med dem lekte de med skolbarnen, som tog väl hand om dem och som de hade mycket roligt tillsammans med.

Varför har jag då kallat det här inlägget "Våranssons"? Jo, småskolan låg ett stenkast från Morike kile, en vik innanför Klädesholmen och Bleket, och i början av vår tid på Tjörn hade vi vår lilla båt förtöjd vid en skranglig brygga i viken. Med båten åkte vi ofta ut och badade och så fiskade vi ganska mycket. Pojkarna tyckte att det var roligt med båtutflykter och fick turas om att köra båten med Stora O tryggt bredvid. När vi vände hemåt ropade killarna: "Våranssons", så fort de fick syn på "vårt" hus inne i viken.

Morike kile

"Våranssons" var då vitmålat med gröna fönsterkarmar. Sista tiden vi bodde där bedrevs inte längre någon skolundervisning utan skolsalen utnyttjades istället till Tjörns första dagis som startats och drevs ideellt av en grupp mammor. Uppskattat av både mammor och barn.





2 kommentarer:

  1. Åh va roligt att läsa! Kände inte till husets historia, var först när vi var ute på Tjörn senast som jag fick reda på att det hade drivits dagis där! Kan tänka mig att ni har många fina minnen därifrån!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en fin tid. Ha det gott. Vi kommer snart och hälsar på dig. Kram

    SvaraRadera