onsdag 21 maj 2014

BACK ON TRACK


Åskovädret är över och skadorna reparerade efter det att blixten slog ner. CMO:s inlägg om tillfälligt avbrott gäller alltså inte längre. Kuslig upplevelse, för det smällde rejält i telefonen bara någon minut efter det att jag hade lagt på luren efter ett samtal med yngste sonen. Åskovädret, som höll sig på avstånd, rörde sig runt omkring men rätt som det var small det till och blixten slog ner i telefonen. Tur att vi hann avsluta samtalet innan, annars hade vi förmodligen varit döva vid det här laget.

CMO tyckte att detta blogginlägg skulle ha rubriken Så levde jag utan sociala media i fyra dygn men det skulle inte ha varit riktigt med sanningen överensstämmande, för vi hade ju faktiskt mobiltelefon att tillgå. Dessutom fungerade den fasta telefonin och bredbandet helt plötsligt en stund igår och då passade jag på att kolla e-post och fejan. Sedan var det stopp och belägg igen och inte förrän i eftermiddags, när operatören hade varit här och bytt ut telefonjack, var allt som vanligt igen.

Lite ironiskt var att jag fick se att Telia hade skickat ett meddelande som varnade för kraftigt åskoväder i våra trakter och rekommenderade att vi skulle dra ur kontakterna för att inte elektroniken skulle skadas, när jag väl kom på att vi kunde ringa med mobiltelefonen, som jag nästan bara använder till att skicka sms med.

Ja, det var mycket om själva åskovädret, men hur har vi nu lyckats överleva i cyberskuggan eller halvskuggan för att vara helt ärlig? Vi har inte haft några som helst sysselsättningsproblem, så det har gått jättebra. Bara ett litet tag i början saknade jag kontroll av inkommande meddelanden men det vande jag mig snart av med.

Att beskriva hur vi levde dessa dagar fordrar att jag berättar vad vi har haft för oss. Igår, t ex, bakade jag fröknäckebröd på morgonen. Då var det också en av mina två dagar då jag fastar på förmiddagen. Jag har märkt att jag tar itu med (oftast tråkigare) saker för att tiden fram till lunch skall gå snabbt. Igår yttrade det sig i att jag städade kökslådor. Vi hann också med en kortare förmiddagspromenad till vår gamla medeltidskyrka, där vi lyssnade till en nyinstallerad audioguidning. Den kan visserligen aldrig ersätta vår populäre guide, Bertil, som tyvärr har flyttat härifrån, men är ändå en jättebra lösning på guideproblemet.

På eftermiddagen fortsatte jag att rensa i grönsaksland och rabatter och lagade maskrosmarmelad, som jag lämnar recept på nedan. Marmeladen blev god men jag tror nog att det berodde mer på ingredienserna citron och lime än på maskrosorna. Det var pilligt att plocka av kronbladen på blommorna och det blev inte lättare av att jag sköljde dem först.

Jag ägnade en god stund åt att studera en liten näbbmus som kilade fram och tillbaka och såg ut som den tyckte att det var roligt att hoppa från en stenkant ner i gräset nedanför, för historien upprepade sig gång på gång. Satt också ute och läste Steglitsan, en tegelstensroman av Donna Tart, medan Stora O klippte gräset runt dammen. Trädgårdslanden granskades också ingående för att se hur långt växtligheten hade kommit, liksom buskar och träd och innan jag skriver receptet på maskrosmarmelad får ni här en bild på en av våra aroniabuskar.


Gyllene maskrosmarmelad

(Jag känner en ung dam som kallade marmelad för mammalad när hon var liten.)

5 dl maskrosblommor (endast de gula kronbladen)
5 dl vatten
3 dl syltsocker
1 lime
1 citron

1.   Lägg de gula kronbladen i en rymlig skål. Skala lime och citron med potatisskalare, skär skalen i tunna strimlor och lägg åt sidan. Skär lime och citron i skivor och lägg i skålen. Koka vatten och slå över. Låt dra i 30 minuter.

2.   Sila av och häll vätskan i en rymlig kastrull. Tillsätt socker och citrusskal, koka upp, sjud i 15 minuter. Skumma väl och häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar. Låt svalna och ställ kallt.

Lycka till!

Idag har jag tagit sommarens första dopp, så nu är jag på rätt spår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar