torsdag 15 maj 2014

ÅNGAREN BOHUSLÄN

1914 - 2014

Igår fyllde Ångaren Bohuslän 100 år och trots att det är en dag för sent vill jag gärna uppmärksamma detta på bloggen. Gitte Hagstedt-Dickson har skrivit en hyllningssång och gjort en film till ångarens ära. Läs en artikel om detta och mycket mer om Bohuslän i gårdagens GP här. Du kan också lyssna på hyllningssången framförd av Hagstedt-Dicksons kör och orkester, eller varför inte sjunga med?

Jag minns barndomens resor från Göteborg till Lysekil (på 40-talet) för att hälsa på farmor som bodde i Skalhamn, strax norr om Lysekil. Som liten tyckte jag att det var en evighetslång resa, men för den skull upplevde jag den inte som långtråkig, för det gjordes flera anlöp längs kusten och det var spännande att se vad som väntade i de olika hamnarna. Härligt att ha varit med på den tiden när man hade tid att färdas långsamt.


Här är en bild på en stilig passagerare på Bohuslän, jag skulle tro i slutet av 30-talet. Mannen på bilden är min pappa Einar och med på resan var min mamma. Kortet på henne kan jag tyvärr inte hitta just nu.


4 kommentarer:

  1. Einar är så cool på alla bilder!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att han ser cool ut. Tror du att det beror på hatten?

    SvaraRadera
  3. Vi får enas om att han var en snygg yngling med stilig hatt.

    SvaraRadera