fredag 18 april 2014

LÅNGFREDAG


Lyckans Loppis har vi besökt idag på långfredagen. Där fyndade J diverse till sin nya lägenhet i Malmö och Stora O och jag hittade dessertskedar som vi länge har behövt komplettera våra bestick med. Lite annat smått och gott blev det också, förstås, t ex en liten ljuskrona i mässing och handvävda och handbroderade gardiner. J var jublande glad för en ljusblå våg som skulle passa såååå bra i köksfönstret.

Lyckliga for vi därifrån till Vårsalongen på Bildkällaren i Falköping, där 119 juryutvalda verk av konstnärer med anknytning till Falköping ställer ut. (De flesta konstnärerna kommer från trakterna runt Falköping men upptagningsområdet är hela Skaraborg med omnejd.) Vi blev positivt överraskade och tyckte att det var roligt att uttryckssätten var så varierande liksom att både unga och äldre konstnärer var representerade. Jag visar här några av tavlorna som gjorde mest intryck på mig.

Speglingar av Victoria Eriksson. Olja.

Världsomsegling av Ylva Dimetri. Olja.

Jag är ingen prinsessa II och III av Anna Wilhelmsson. Olja.

Radhus och Flerrummare av Renée Ungh. Olja.

Children of the Mississippi Delta I och II av Jäanna Andreasson och Julia Berg.

När själen fått sitt åkte vi hem för att även njuta av lekamlig spis. Bordet dukades givetvis med de nyinköpta dessertskedarna, som hade putsats enligt konstens alla regler. Vi var överens om att det hade varit en riktigt trevlig långfredag. Kunde inte låta bli att jämföra med långfredagarna när jag var liten/ung, då man absolut inte fick ha något trevligt för sig. Inte fick man skratta eller vissla heller.



2 kommentarer:

  1. Nu får du ändra bilden på torpet igen.
    Det är rena högsommaren idag.

    Kramar

    dali

    SvaraRadera
  2. Det har du alldeles rätt i. Jag har tänkt göra det länge men det har inte blivit av. Kanske i morgon.

    SvaraRadera