torsdag 3 april 2014

INSPIRATION

Tänkvärd bok av Daniel Swärd.

Inspiration, var kommer den ifrån? Ett test på Facebook talade bland annat om för mig att inspirationen kommer från mig själv. Det där stämmer faktiskt inte, åtminstone inte alltid. Visserligen har jag livlig fantasi, som emellanåt leder till något kreativt, men för det mesta hämtar jag inspiration utifrån. Från konst och litteratur bland annat, men allra mest från mina nära och kära och barnbarnen i synnerhet. Jag har lätt för att "sväva ut" och tillsammans med dem har jag, när de var mindre, färdats ut i fantasins värld och där varit med om många spännande äventyr på de underligaste platser. Dessa utsvävningar skulle jag inte vilja ha varit utan.

Men ibland kommer inspirationen från annat håll. Som idag till exempel, då några vänner och jag lät oss inspireras av en trevlig och duktig kvinna som lärde oss binda kransar av vide- och andra kvistar. När vi väl lärt oss grunden släppte vi loss och åstadkom kransar av olika storlekar och med varierande dekoration.

Naturen är också en given källa till inspiration och har man den alldeles inpå knuten, som jag, är det bara att ta för sig, vare sig det gäller kransbinderi, fotografering, svamp- eller bärplockning eller något annat. Precis just nu blev jag sugen på näverarbeten. Näver skall visst skördas just när saven stigit i trädet annars släpper den inte. Får fråga E hur man gör. Hon är proffs. Den sista lusten faller utanför planerna för våren. Jag kanske får trycka tillbaka den för att hinna med att så och plantera det jag har tänkt.

Ibland kan det bli jobbigt med för mycket inspiration, men hellre för mycket än för lite av den varan, tack!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar