torsdag 24 april 2014

GRÖNSAKSLANDET 2014


Idag kunde jag inte hålla mig längre utan jag sådde i den största pallkragen som Stora O snickrade till häromåret. Redan tidigare hade jag noga rensat jorden från från förra årets ogräs och idag vattnade jag i såjorden, som jag lagt ett lager av överst, innan jag sådde enligt bilden här ovan. När detta var gjort täcktes det hela med marktäcknings-duk, för säkerhets skull, ifall det skulle bli frost på nätterna.

Jag hade läst om växelbruk och att lök, sallad, rödbetor och morötter trivs bra ihop. Det gör också gurka, squash och kål samt bönor och ärtor.


Dill och persilja sådde jag redan förra veckan men gurka, squash och gul lök får jag vänta med ännu ett tag. Vitlöken från förra året sticker redan upp.


Bönornas och ärtornas frön får också dröja något innan de kommer i jorden. Ser fram mot dessa härliga klätterväxter. Rosenbönan till vänster i bild är en riktig skönhet med sina orange blommor och ger mängder med bönor. Sockerärtorna blir goda att ha i sallader eller att bara stoppa i munnen lite då och då när andan faller på, vilket den ofta gör.

Genom att skriva det här inlägget har jag slagit två flugor i en smäll - dagens bloggande är avklarat samtidigt som jag, med tanke på växelbruk och växttrivsel, har dokumenterat hur årets grönsaksodling ser ut.

På tal om trivsel kan jag berätta att mina fötter fick vara med om en pärs i förrgår. Jag var då i Göteborg och hade på mig ett par väl ingångna Eccoskor med en inte särskilt hög och relativt bred klack, som jag normalt tycker är bekväma. Men efter en heldag i storstaden kände jag av fötterna rejält och igår var jag öm i benen ända upp till höfterna. Förmodligen hade muskler som inte varit i bruk på länge fått bekänna färg.

Det är bara att erkänna att jag definitivt inte är någon asfaltsblomma längre, utan tycker det är skönt att ha landat i grönsakslandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar