måndag 17 mars 2014

GULT ÄR FULT?


Visst har man hört det förut - att gult är fult - utan att direkt fundera på om det verkligen är så. Läste i morse ett kåseri av Pia Naurin i Världens Gång i GP. Under rubriken "Usch, inte gult!" reflekterade hon över varför den gula färgen provocerar en del, efter att ha hört en kvinna i färd med att köpa blommor på torget utbrista: "Nej, usch, inte gult!", "jag hatar gult" och "jag avskyr gula blommor" när blomsterhandlaren ville sticka en kvist mimosa i hennes bukett. "Gult är fult" blev kundens slutreplik samtidigt som hon föraktfullt sneglade på påskliljorna.

PN, som var mycket förtjust i mimosa och tagetes, försökte reda ut varför just den gula färgen provocerar en del människor och via en historiskt bevandrad person blev hon påmind om att pestflaggan förr var gul, att, enligt en artikel i Metro, mer solsken innebär fler rån i Göteborg och att gult lär vara en instabil - men också spontan färg med inslag av optimism, glädje och energi.

När jag rannsakade mig själv var jag tvungen att erkänna att jag inte i första hand väljer gula blommor i blomsterhandeln och när jag frågade Stora O vad han tyckte om färgen svarade han klokt som en pudel: "Det beror på vad det är". Till exempel tyckte han om tussilago och det gula korset i den svenska flaggan och det håller jag gärna med honom om. Praktlysingarna, som tar över i våra rabatter, smörbollar, vintergäck, gul prästkrage och många andra gula blommor är ju också riktigt vackra.

Praktlysing

På vår förmiddagspromenad fortsatte jag att grunna på mitt förhållande till den gula färgen och kom då att tänka på att jag vid en färganalys för många år sedan hade blivit avrådd att använda gult. Märkligt nog drogs jag därefter som en magnet till just gula kläder och en sommarklänning, som jag köpte då och är så förtjust i, finns fortfarande kvar i garderoben efter alla dessa år. Så mycket var den färganalysen värd.

På grusvägen mot Björnarp körde en gul bil förbi oss och Stora O och jag var rörande överens om att gult var en ful färg på en bil - fast, det är ju en bra färg på postbilar förstås, för färgen gör att de går lätt att känna igen. Svår färg, gul. Ibland vacker och ibland ful. Instabil?


2 kommentarer:

  1. sprang på en gul konstutställning idag http://oelmalerei.com/

    SvaraRadera
  2. Tack för länken. Mycket gult. Tyckte om några av konstverken.

    SvaraRadera