torsdag 27 februari 2014

FÖR MYCKET ELLER FÖR LITE, DET ÄR FRÅGAN


Sorkar huserar just nu friskt i vår trädgård, där jordhögar i varierande storlek skjuter upp i gräsmattan runt om huset. Visserligen har vi en sorkfälla som vi köpte härom året men, eftersom det är svårt att veta vilket hål den skall placeras i när det finns så många att välja bland, får fällan ligga kvar i garaget.

Det finns fler sätt att jaga bort de små sabotörerna på. Till exempel har jag hört att man kan gasa bort (ihjäl?) dem genom att koppla en slang till avgasröret på en moped och därefter sticka ned slangen i hålet medan motorn går och gör sitt. Inte aktuellt här, för vi har ingen moped. Lite väl otäckt tycker jag också, så jag har nu provat ett tips som jag fått av en släkting, nämligen att placera flaskor med flaskhalsen nedåt i sorkhålen. Genom detta förfarande lär det uppstå ett blåsljud som fortplantar sig i gångarna och detta ljud tycker sorkarna inte om utan ger sig iväg.

Det visade sig att de flesta av husets glasflaskor var vinflaskor och de sticker nu upp ur sorkhålen på framsidan av huset. Tomflaskorna räckte långtifrån till alla hål, så det blir till att ta itu med sorkhögarna bakom huset senare.

Trots att en hel del vinflaskor "pryder" vår trädgård för närvarande och att flaskorna ändå inte förslog kan man fundera över om vi har druckit för mycket eller för lite vin. Oavsett vilket, kan flaskorna inte användas att tappa saft på i sommar, som jag hade tänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar