tisdag 19 november 2013

TUR, MYLLA ELLER RÖTA

 
Idag är jag en lyckans ost, för med posten fick jag den här boken, Öppen stad av Teju Cole*, som jag vunnit vid en utlottning i bokbloggen ...och dagarna går, som jag följer.
 
Det är inte ofta jag vinner något överhuvudtaget, så jag är jätteglad för vinsten. En äldre göteborgare skulle kanske säga att jag är en riktig "mocklis", ett gammalt uttryck för någon som är lyckligt lottad av någon anledning och som man är lite smått avundsjuk på.
 
Tur kallas på göteborgska också för "mylla" eller "röta". Varför det heter "mylla" kan jag förstå men "röta" låter inget vidare i mina öron och absolut inget som bör ha med tur att göra. Det må vara hur som helst med detta men jag tackar för boken, som jag ser fram mot att läsa så fort jag någonsin hinner.
 
 
 
 
 
*  Författaren, fotografen och konsthistorikern Teju Cole är född och uppvuxen i Nigeria men bor numera i New York, där bokens handling utspelar sig. Teju Cole har vunnit PEN/Hemingway Award och nominerats till National Book Critics Circle Award.

2 kommentarer:

  1. Mylla måste väl komma från "matjord i fickorna". Vilket ju iofs är svårt att förstå vad det har med tur att göra.

    SvaraRadera
  2. Matjord, absolut, men varför skall man ha den i fickorna? Det betraktas säkert som tursamt att ha god matjord i stället för mager jord i trädgårds-landet t ex.

    SvaraRadera