måndag 4 november 2013

KUNGLIG MÅLTID

 
Idag har vi ätit en "kunglig måltid", som min svärfar brukade säga när han tyckte att något var riktigt gott, nämligen lättsaltad långa. Långan, fiskad av yngste sonen, fileade vi och gned in med grovt salt igår och njöt av till lunch idag med äggsås, potatis och en "lille en" trots att det är måndag.
 
Bara en gång under de tio år vi har bott i hjärtat av Västra Götaland har vi lyckats få tag i långa här och då beställde vi från fiskbilen, för det var ingen fisk de hade i det ordinarie sortimentet. Både Stora O och jag är vana från våra barndomshem att äta saltlånga och under vår tid på Tjörn var det inga svårigheter att få tag på långa. I många år fanns ett stort antal fiskebåtar som fiskade långa på Jan Mayen och kom hem fullastade. Jan Mayen är en ö som tillhör Norge och ligger nordost om Island, på gränsen mellan Norska Havet och Grönlandshavet.
 
Långan lever på djupt vatten, oftast mellan 100 och 400 meters djup. Den är en rovfisk och livnär sig på sill, torsk, plattfisk, kräftdjur och sjöstjärnor. Långan blir könsmogen vid 6 - 8 års ålder och kan bli 25 år gammal eller äldre. Honan lägger något eller några tiotals miljoner ägg. Dessa uppgifter har jag hämtat från Wikipedia.
 
När jag på en kafferast på 90-talet lyriskt talade om saltlånga, upptäckte jag till min förvåning att mina yngre kolleger inte hade en aning om vad långa var för något. De hade aldrig ätit saltlånga! Trots att det vid detta tillfälle så brutalt framgick att jag tillhörde det äldre gardet, uppvägdes detta med råge av tanken på långa med äggsås. Undrar just om de testade denna jättegoda maträtt någon gång? Om inte, har de gått miste om mycket.
 
 
 
Rättelse
 
Mitt minne har svikit mig. Efter att ha kontrollerat med kännare från Tjörn tar jag tillbaka mitt påstående att långa fiskades på ön Jan Mayen, vilket visade sig vara helt fel. Långafiske bedrevs istället huvudsakligen kring Shetlandsöarna och på Rochall, en liten ö väster om Hebriderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar