tisdag 26 november 2013

JAPANSK MÅLTID

Friterade grönsaker

I lördags bjöds vi på japansk mat hemma hos A och M - kyckling yakitori, en kötträtt som jag inte kommer ihåg namnet på (sukiaki?), grönsaker i tempurasmet friterade i olja, ris och teriyakisås. Milda makter så gott det var, så gott att jag redan dagen efter försökte mig på att laga till något liknande. Det smakade också bra men de friterade grönsakerna såg inte roliga ut precis, för tempurasmeten var för tjock. Spännande att prova något nytt i alla fall. Jag har alltid tyckt att asiatisk mat har verkat nyttig - mycket grönsaker och fettsnål. Friteringen i olja kan ju diskuteras förstås, men gott är det, som sagt.

Tyvärr var jag så upptagen av den goda maten och av att försöka bemästra pinnarna vi åt med att jag glömde bort  att fotografera, så bilden här ovan är hämtad från nätet. Innan vi åt fick vi provsmaka M:s hembryggda öl och vi, som inte är några kännare på området, tyckte att det smakade helt OK men bryggaren själv var inte nöjd med jäsningen. "Men det kunde ha varit värre", var hans kommentar. Ölprovningen dokumenterade jag däremot. Etiketten på flaskan hör till ett "köpeöl". I vilken stad det är inhandlat kan du säkert lista ut.

 
 
Tack A och M för en trevlig eftermiddag och för god mat och dryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar