torsdag 7 november 2013

I ETT MED NATUREN


Igår tog vi tag i lövkrattningen på allvar. Vädret var perfekt för utomhusarbete, soligt och lagom varmt, och vid 1-tiden hade vi krattat och kört bort ungefär 20 skottkärror fullastade med löv. Ändå hade vi inte gjort något åt gräsmattan framför huset men den delen har vi klarat av idag, så nu ser det riktigt fint ut runt knutarna.

När man bor och lever som vi gör styrs arbetsuppgifterna till stor del av naturen och årstiderna. Jag läste i ett blogginlägg från förra året att vi då, märkligt nog, höll på med lövkrattning precis på samma dag, alltså den 6 november, och vädret var då lika vackert som igår. I år har praktiskt taget alla löven fallit till marken medan de till viss del hängde kvar på träden motsvarande tid 2012.

Jag kan inte påstå att jag tycker att det är jätteroligt att kratta löv, åtminstone inte i så stora mängder, men, eftersom arbetet inte är så krävande tankemässigt, kan man passa på att låta tankarna sväva fritt under arbetets gång. Igår tänkte jag mycket på min moster Valborg, som jag kommer att skriva om vid ett annat tillfälle.

Under tiden som jag räfsade fick jag syn på några små blommor. Trodde faktiskt att blomstertiden var över för i år. Den lilla tusenstjärnan håller nog på att somna, för den blundar. Fåglar på väg söderut passerade ovanför våra huvuden, ett sträck med ovanligt många sångsvanar och ett med gäss. De var högljudda och gick inte att missa.

 
 
 
 
God natt lilla tusenstjärna!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar