onsdag 8 maj 2013

VÅRSÅDD


På förmiddagen sken solen och Stora O var ute och fyllde pallkragarna med ny så- och planteringsjord och när det var klart sådde jag i den största pallkragen. Precis när detta var klart började det regna, ett fint stilla regn som passade perfekt efter sådden.

Efter kaffepaus gjorde jag en skiss över det som hade såtts. Långt tidigare, medan vi fortfarande väntade på våren, hade jag gjort ett schema över årets grönsaksodling men, eftersom jag i vanlig ordning ändrade mig, fick jag göra om schemat och då blev det som på bilden ovan. Jag skall komplettera med att ange hur många rader av varje sort som såtts och spara allt i en pärm för kommande år.

Förutom grönsakerna på bilden har vi planterat vitlök och purjolök och skall så Västeråsgurka och rädisor. Spetskål är nytt för i år och det skall bli roligt att se hur utfallet blir. Den uppmärksamme reagerar nu och tänker att vitlök skall sättas på hösten, men dagens vitlöksplantering var en omplantering av tidigare satta vitlökar, så det hoppas vi fungerar.

Om det fortsätter att regna, massor som SMHI har hotat med, skall vi täcka över såbäddarna med fiberduk så att inte fröna flyter bort. Skulle regnandet mot förmodan upphöra, skall jag gå ut och plantera/så resten. Om inte, får jag försöka kalmera mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar