söndag 28 april 2013

JAN VAN DEN BERGEN


Den holländske konstnären Jan van den Bergen bodde och utövade sitt konstnärskap i Fåglavik, Herrljunga under åren 1988 - 2008. Hans målningar är mycket speciella och enligt vad han själv sagt, levde han i sina målningar. Hur det kunde gå till har han beskrivit så här:

Till slut bestämmer jag mig för en bakgrund i ceruleanblått med en blek blåvit horisont. Rymden som man ofta kan se den från ett flygplansfönster. Jag låter bakgrunden stå men studerar den då och då. Tills jag en dag (ibland blir det direkt efter att jag målat den) ser på den och känner att jag är inuti den blå rymden. Det är då jag börjar måla. Väl inne i den fridfulla blå rymden får jag isberg att dyka upp; de kan långsamt förändras till regnbågar och tillbaka till berg som stiger upp ur en blek dimma. Och jag bygger hus på dem, länge sedan bortglömda ruiner eller luftslott som stiger upp där himlen öppnar sig till en annan värld. Här reser gyllene skepp sin egen väg och flygande varelser skrattar åt varandra mellan blommor som verkar slå ut bara vid midnatt. Månen lyser klart och det mångfärgade regnet faller stilla och tyst. Väl inuti mina målningar känner jag mig hemma. Allt kan hända - allt kommer att hända. Hur länge jag reser inne i mina målningar varierar. Ibland tar det veckor ......

Van den Bergen hade sin ateljé i en före detta lanthandel i det lilla samhället Fåglavik, byggd 1876, och där bodde han tillsammans med sin hustru Lia Schubert, som bland annat startade Balettakademierna i Stockholm och Göteborg, katten Snöboll, den tibetanska tempelhunden Flofsen och papegojorna Natasha och Rudy, som fick flyga fritt i huset. Herrljunga kommun visade Jan van den Bergen sin uppskattning genom att 1995 tilldela honom Årets Kulturpris med motiveringen att han i sin konst förenade hög teknisk skicklighet med visionär förmåga att öppna nya världar som bryter invanda tankemönster.

Jan van den Bergens utställningsförteckning imponerar. Förutom på olika platser i Sverige har han ställt ut i Grekland, Kanada, Israel, Schweiz, Nederländerna, Norge och USA.

 
Tavlan ovanför är en illustration till novellen Den spetälske tiggaren som Jan van den Bergen har skrivit. I novellen berättar han bland annat att den spetälske tiggaren ovanför molnen har förlorat allt men ser glimtar av en annan värld, världen bortom fantasin, att huset till vänster i bakgrunden är hans eget i framtiden, att ängeln på målningens högra sida har slitit sig loss från duken, att skålen framför tiggaren innehåller värdelösa mynt, att de vita pappren symboliserar omålade bilder och att en ny bild kan komma att dyka upp bakom revan i tiggarens kappa eftersom allt är en illusion.
 
Här kommer ytterligare några prov på Van den Bergens fantasifulla konst:
 
 
 

Till sist en bild på konstnärens hus i Fåglavik, Dockskåpet kallat, där han bodde och verkade i 20 år.

Dockhuset, Fåglavik
 
1870 föddes i detta hus Elisabeth Hesselblad som år 2000 saligförklarades av påven Johannes Paulus II i Rom. Elisabeths livsuppgift var att verka för den katolska tron i Sverige och att återföra Birgittaorden till hemlandet. 1923 öppnades det första klostret i Djursholm och det finns nu sju kloster med Birgittasystrar i Sverige samt åtskilliga fler kloster världen över. Till moder Elisabeth Hesselblads minne har ett minnesmärke rests vid kapellet i Fåglavik. 


 


 



14 kommentarer:

  1. Har du sett ngt av honom? Vad tyckte du?

    SvaraRadera
  2. Ja, har varit i hans ateljé flera gånger. Mycket speciella tavlor, ofta stora till formatet och svårplacerade i vanliga hem. Passar kanske bäst i offentliga miljöer. Tyckte mycket om en del av verken - andra mindre. När form och färger passade min smak uppstod ljuv musik. Vi har en mindre tavla av honom som du kan titta på vid tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Visst var han en trevlig person också. Har hans ask med kvinnoporträtt på bordet framför mig. När jag var i Fåglavik hos honom var det nära att jag kom hem med ett marmorbord men det blev den lilla asken i st
    Siv

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att det var trevligt att prata med honom. Kan föreställa mig att det var lättare att frakta hem den lilla asken än ett marmorbord.

    Trevlig Valborgsmässoafton!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Har många fina minnen av denna underbara man och hans fantastiska fru. Vi hade många trevliga timmar tillsammans med ett glas öl eller vin.
    Tom var mycke duktig på matlagning och det var alltid ett nöje att smaka hans måltider.
    Har några verk av honom och tror att jag är en av dem som har en av de större samlingarna av hans verk.
    Älskar hans svampar som han gjorde till mitt kök.
    Mvh U Svensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Undrar lite vad som hände med all konst i hemmet efter hans bortgång

      Radera
    2. All konst i hemmet flyttade hem till grannen rakt över gatan Lisbeth Rothlin. Jan skapade innan sin död en stiftelse/liknande och poängen var att arvet skulle förvaltas och huset vara tillgängligt för allmänheten under museiliknande former, av detta blev det dock intet. Förvaltare är Lisbeth Rothlin.

      Radera
    3. Vem är du? Och vad vet du? Dags att uppdatera dig tror jag.

      Radera
  6. Gjorde en sökning på Jan van den Bergen då jag ville se om något nytt dykt upp (var över ett år sedan jag sökte på honom) och hittade det här fina inlägget! Mannen min och jag vi har fyra av hans tavlor hemma och hade gärna köpt fler men upptäckte honom allt för sent... Roligt att du skrivit om honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en god vän som har en av hans tavlor som han nu vill sälja. Är ni intresserade?
      /Gunilla

      Radera
    2. Hej!
      Är intresserad om den fortfarande finns kvar?

      Mvh
      Tor Yngvesson

      Radera
    3. Hei!
      Har et bilde han har malt som jeg ønsker å selge! ta kontakt på wilhelm.musicman@gmail.com for mere info.

      Mvh
      Thomas

      Radera
  7. He was a very nice person with a wonderful history, so talented with his painting and sculpturing, I visited him many times to chat or help out around the house, I would normally end up buying 1 or 2 peices of art at the same time. A special person I will never forget.

    SvaraRadera
  8. I agree. He was indeed a nice person and a very talented artist.

    SvaraRadera