lördag 23 mars 2013

VÅR PÅ VÄGEN OCH KONST PÅ VÄGGEN


Idag var första gången på länge som jag var ute och körde bil utan att vara vettskrämd för att hamna i diket, för, tro´t eller ej, det var vår på vägen, t o m på vår lilla väg. Snö och is hade tinat och solen torkat upp vägen som nu var torr och fin.

Jag blev så upplyft av det fina väglaget att jag hade kunnat köra hur långt som helst men färden inskränkte sig till Herrljunga och tillbaka. I kommunens centralort såg jag konstutställningen som jag bloggade om igår och därefter passade jag på att handla när jag ändå var ute och körde. Slå ihop två flugor (eller fler) i en smäll får man göra när det är långt till affärerna. Det är både miljöfrämjande och ekonomiskt.

På kommunhuset visades utställningen 3 Profiler och profilerna är Berit Olméus Sten, Berit Frändås och Sven-Bertil Mårtensson. Några av deras verk visar jag här nedan.


Oljemålning av Sven-Bertil Mårtensson
 
Sven-Bertil Mårtensson, porträtt av dottern
 
Masker, Berit Frändås
 
Katter, Berit Frändås
 
Berit Olméus Sten är klart underrepresenterad när det gäller tavlor här på bloggen men det beror på att hon inte ville att man skulle fotografera hennes verk. Motiven till tavlorna hittar hon ofta i naturen i närheten av hemmet i Od. Tamdjur som kor, får och höns har dominerat tidigare men i den här utställningen är det vilda djur som räv och rådjur som förekommer, liksom fåglar.
 
Sven-Bertil Mårtensson målar mest porträtt, både på beställning och på eget initiativ. Porträtten är inte bara avbildningar utan SBM har som ambition att utforska och återge de avmålade personernas karaktär.
 
Berit Frändås målar mycket akvarell och gör även akvarellkollage. En enda oljemålning med namnet Islossning fanns med på utställningen och förutom målningarna visades några skulpturer av järnskrot och en metallskål. Nytt för mig var ett antal CD-fodral i vilka akvarellmålningar var instoppade. Vitsen var att man skulle kunna byta motiv om man tröttnade på det ursprungliga. Fiffigt!
 
Porträtt av Sven-Bertil Mårtensson
 
 
Det var allt om vägar och konst för idag. Glöm nu inte att släcka ljuset mellan kl 20.30 och 21.30!

 


 
 



2 kommentarer:

  1. Du måste känt dig väldigt safe om du tog det där översta fotot medan du körde :)

    SvaraRadera
  2. Nej, så morsk var jag inte. Kortet är taget av okänd fotograf på okänd väg.

    SvaraRadera