måndag 11 mars 2013

LILJEVALCHS VÅRSALONG

Liljevalchs Konsthall
 
 
I lördags besökte CMO och jag Liljevalchs Vårsalong, den nittioandra i ordningen. Länge var det verk av amatörer som ställdes ut men med tiden har de i allt högre grad ersatts av mycket hantverksskickliga konstnärer. Vårsalongen pågår fram till den 24 mars och utav de över 8000 verk som skickats in för jurybedömning antogs och visades 315.
 
Fantasin har inga gränser på Vårsalongen, där en massa olika uttryck både tävlar och samsas om uppmärksamheten. Utställningen i år rymmer fler verk än vanligt och det är överraskande mycket måleri och inte så mycket foto, trots det explosionsartade intresset, som skulle kunna förväntas. Vårsalongen står för generositet, tolerans för bredden av uttryck och speglar bildtänkandet i hela Sverige eller, som konsthallschefen Mårten Castenfors uttrycker det, "Det är så här det ser ut i Svedala".
 
Jag visar här några skulpturer från utställningen:
 
Keramikskulptur Halsbandet av Ellinor Augustin.
 
 
Träskulptur Kalven av Inga Hjolman.
 
Dessa båda skulpturer ingår i en större serie träskulpturer med titeln Jag vet att du är där.
Konstnär: Mattias Härenstam
 
Spets Spets, skulptur av virkade spetsar. Konstnär Anna Karin Pettersson.
 
Modellbygget Varje grop en grav av Kent Fernström.
En hyllning till den idylliska stadsdelen Hagalund som jämnades med marken 1971.
 
Det var en brokig utställning som präglades av färg, fiffigheter, fantasi och hysteriskt kitsch och, trots trängseln, blev man på gott humör av att titta på de många varierande verken. Som jag skrev igår var vi och såg Munchutställningen på Thlelska Galleriet tidigare på dagen och även om jag inser och uppskattar storheten i Edvard Munchs konstnärskap är hans verk så välkända, eftersom man sett dem flera gånger tidigare, att överraskningen uteblev.
 
Här på Vårsalongen däremot duggade överraskningarna tätt och jag njöt av att kunna strosa omkring och, utan alltför höga krav på analysering, förvånas över all uppfinningsrikedom och studera olika tekniker och material. Det var roligt och det märktes att fler besökare än jag tyckte så. Enligt Mårten Castenfors "är tanken med Vårsalongen att utställningen skall vara som ett gottebord - generöst, spretigt och brötigt ....... Man skall göra det kul".
 
Jag har här endast visat bilder på skulpturer. Det skulle leda alltför långt att försöka beskriva måleriet i dess olika former också men jag vill kortfattat avsluta med att i en del verk kunde man spåra påverkan från andra konstnärer som Ola Billgren, Francis Bacon och Gustaf Fjaestad för att nämna några. Lördagens båda utställningar var mycket givande och lämnar mycket att fundera på. 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Minns du om hunden var av spetsras? Ser inte svansen på fotot och tänkte inte på den dubbeltydigheten när vi var där.

    SvaraRadera
  2. Jag tolkade det så i alla fall. Spetsfundigt namn!

    SvaraRadera