måndag 18 mars 2013

GLAD ÖVERRASKNING


Idag blev jag glatt överraskad när jag i brevlådan fann en försändelse med tre pyttesmå böcker, 10 x 15 cm och bara 4 mm tjocka. Dessa tre nordiska noveller, utgivna av det svenska förlaget Novellix, hade A skickat till mig. Jag tackar och niger och skall med glädje kasta mig över Ett köns bekännelse av Rikka Pulkkinen (Finland), OK International av Jakob Ejersbo (Danmark) och Det gula huset av Gyrdir Eliasson (Island), vinnare av Nordiska rådets litteraturpris 2011.

Inte för att det var en överraskning precis men i posthögen låg också Månadens bok, som jag inte kommit mig för att avbeställa i tid. De dödas samtal av Reginald Hill var betydligt mer omfångsrik än de tre novellerna tillsammans. Det är en kriminalroman, där gärningsmannen, lustigt nog, skickar in just noveller till en tävling anordnad av ortens bibliotek, vari han detaljerat redogör för sina mordhandlingar. Jag läser inte så ofta deckare men skall ge mig i kast med den efter att först ha läst novellerna. Anledningen till att jag gick med i Månadens bok var att det lockades med en stekpanna. En sådan behövde jag, för vår var så förskräckligt tung. Med de två första böckerna kom stekpannan "Oliver", som jag är jättenöjd med och därför tänker jag inte som annars när jag nappar på "erbjudanden" - "Att jag gick på det!"

Glad blev jag också över brevet från vårt fadderbarn, Jhoselin i Bolivia, där hon berättar att hon avslutat sina studier och nu praktiserar som sömmerska/designer. Att hon är klar med sin utbildning innebär att hon inte längre behöver vårt stöd men jag hoppas att vi kan fortsätta att brevväxla ändå, för det är roligt att höra hur det går för henne och det verkar som att hon vill hålla kontakten med oss också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar