tisdag 19 mars 2013

ELDFEST

 

Jag hörde på radion att ikväll, natten mot sista onsdagen före den persiska nyårsdagen (Nouruz), inleder de iransktalande folken sitt nyårsfirande med en eldfest (Chaharshanbe Suri). Vid eldfesten är det sed att äta torkade nötter, bär och en varm soppa. Brasor tänds och man hoppar över små eldar samtidigt som man sjunger en ramsa som översatt lyder så här:
Min gula nyans (min blekhet) ger jag till dig!
Din röda rodnad (din glöd och värme) får jag tillbaka av dig.
 
Enligt Wikipedia är ramsans mytologiska innebörd att elden botar sjukdomar. Den religiösa bakgrunden till eldfesterna är att man skall välkomna de avlidnas själar med värme och renhet, och av vördnad för ljuset och elden avstår vissa från att hoppa över elden och istället sjunga och dansa kring den.
 
Nouruz infaller på vårdagjämningen och firas för att hälsa våren och solen välkomna. Denna vårhögtid av persiskt ursprung har firats i mer än 3 000 år och är den viktigaste persiska högtiden. Och firas gör det rejält, för festligheterna pågår i ungefär 18 dagar.
 
Den som är intresserad av att läsa mer om Nouruzfirandet kan göra det här.
 
Här i Västergötlands inre är det riktigt råkallt och blåsigt idag, så för att hålla värmen skulle det inte vara helt fel med några eldar. Fast, vi håller oss nog inomhus och brassar på i kamin och kakelugn istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar