måndag 18 februari 2013

VÅR I LUFTEN?


Som jag håller på och spanar efter vårtecken! Idag är det flera plusgrader ute, fåglarna kvittrar och, nytt för dagen, "öfsadröp". Snön har kasat ner från taket på vår lilla ladugård och hänger i stora sjok nedanför takskägget, d v s den del av taket som sticker ut över väggen.

Ordet "hofs" har funnits länge i svenskan i olika former som Hofs, ofs, höfs, öfs. "Öfsadröp" kallas det när det rinner från taket och ordet är ursprunget till engelskans "eavesdrop" som betyder tjuvlyssna - man står under takskägget i takdroppet och lyssnar i smyg.

Anledningen till att jag så ingående betraktade "öfsadröpet" idag var att jag väntade på att hjälpa Stora O med ett lass hö som han var och hämtade. Tjuvlyssning hade jag inget för men ljudet från vattendropparna fick mig att tänka på visan "Droppen Dripp och Droppen Drapp". Lyssna på den, framförd av Alice Babs och dottern Titti, kan du göra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar