fredag 1 februari 2013

BOKLOTTERI


Den senaste månaden har inte idéerna till blogginlägg kommit lika lätt till mig som de brukar. "Dippet" kanske beror på att jag har tröttnat på de mörka dagarna men som tur är kommer det en och annan dag emellanåt, då gardinen dras upp och blå himmel och solsken förgyller tillvaron.

Nu låter det kanske som att jag är deprimerad men det är jag inte, längtar bara efter våren. Igår var det mulet och grått hela dagen men termometern visade på fem plusgrader. Jag gick ut i trädgården och spanade efter vårtecken och hittade faktiskt några. Bland annat hade vinbärs-, fläder- och havtornsbuskarna fått knoppar. Hoppas inte att knopparna, efter bara några dagars töväder, alltför tidigt hade lockats fram, för idag är det frost igen. Ett vårtecken var det i alla fall och nu hoppas jag att buskarna är tuffa nog att klara av de tvära temperaturväxlingarna.

För att återvända till blogginläggsidéerna brukar jag inte ha några problem att hitta sådana. Faktum är att jag inte ens behöver fundera på vad jag skall skriva om, för det dyker alltid upp något intressant varje dag och vissa dagar får jag många uppslag. Jag har kommit fram till att jag är nyfiken - nyfiken på livet. Det har funnits tider när jag har betraktat nyfikenhet som något negativt men den uppfattningen har jag fått ändra på, för det finns åtminstone två varianter av nyfikenhet, "förvetenhet" och "intresse". I betydelsen förvetenhet tycker jag fortfarande att det är övervägande negativt men i bemärkelsen intresse är det enbart positivt, som jag ser det. Det är härligt att vara intresserad - en helt ny värld uppenbarar sig och livet blir spännande. Numera är det ju så lätt att ta reda på sådant man inte redan känner till. Synd bara att lagringsförmågan av nya kunskaper har avtagit. Åtminstone känns det som att det nyinlärda försvinner fortare medan sådant som hänt och inlärts längre tillbaks i tiden lättare poppar upp till ytan. Hur som helst är det intressanta intressant medan det är aktuellt..

Det är lätt att spåra ur men nu åter till bloggandet. Genom olika media får man uppslag till blogginlägg. Bara genom att läsa dagens tidningar fick jag minst fyra idéer men de sparar jag till andra tillfällen, för idag (och nu kommer jag äntligen till inläggets egentliga budskap) lottas fyra noveller ut på bloggen och dagarna går och det tillfället vill jag gärna dela med mig av. Novellerna som lottas ut är De blå skorna av Linda Olsson, Dummy av Bengt Ohlsson, Stamtavla av Karin Ström och SHUNO av Dogge Doggelito. Böckerna ges ut av förlaget Novellix, som också sponsrar novellvågen med utlottningen av dessa fyra böcker. Vill du vinna? Anmäl då ditt intresse här. Själv har jag hängt på och tycker att det skulle vara skönt att ha några snabblästa noveller att ta till när den efterlängtade våren till slut gör entré och utomhusaktiviteterna tar alltmer av min tid.

2 kommentarer:

  1. Kul att du är med. Jag tror og att det här vore en fyra som skulle passa dig - du får hålla tummarna!

    SvaraRadera
  2. Klart att jag håller tummarna!

    SvaraRadera