måndag 4 februari 2013

BAKA I GRYTA


Att baka bröd i gryta med lock är tydligen en gammal tradition men denna bakmetod tog fart ordentligt efter ett reportage i New York Times 2006. Igår berättade min son att de hade  invigt sin splitter nya gjutjärnsgryta genom att baka grytbröd, och givetvis var jag tvungen att testa också, omedelbart.

Lätt som en plätt var det. Ingen knådning krävdes och det blev nästan ingen disk alls efter baket. Igår kväll rörde jag ihop en lös deg som jag täckte med plastfilm. Degen fick stå och jäsa över natten (jästid 12-18 timmar). På morgonen rörde jag lite i degen, ställde in farmor Hertas ugnsfasta glasform (som hon använde till att koka lutfisk i) i ugnen, 225 grader, 30 minuter. Därefter hällde jag degen i den uppvärmda formen, satte på locket och ställde åter in formen i ugnen. Baktid: 30 minuter med locket på och ca 15 minuter utan lock.

Bakmetoden innebär mycket förenklat att degen är lös, jästiden lång och att brödet bakas i en uppvärmd gryta med lock. Allra bäst är att använda en gjutjärnsgryta men den ugnsfasta glasformen jag använde gick utmärkt bra också. Grytbröd är gott - grytan fungerar som en miniugn som behåller fukten och ger en god skorpa. Bröden blir knubbiga med ganska stora hål. Det är en klar fördel att man inte behöver knåda degen. Mycket lättbakat med andra ord. Jag hoppade glatt över punkterna 3, 4 och 5. På så sätt blev det ännu enklare men ändå lika bra, tror jag.

Här kommer receptet:

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar