söndag 6 januari 2013

BARNFÖRBJUDET



När jag var fjorton år gammal övertalade jag min mamma att följa med mig och min kompis på biografen Gnistan på Hisingen för att se filmen Afrikas Drottning med Katharine Hepburn och Humphrey Bogart i huvudrollerna. Anledningen till att jag var så angelägen om att mamma skulle gå med var att det troligen skulle vara lättare att slinka in i sällskap av en vuxen. För att få se en barnförbjuden film skulle man nämligen vara 15 år.

Det var riktigt nervpirrande när vi stod i kön för att bli insläppta. När det blev vår tur tittade biografvaktmästaren på mig och frågade mamma hur gammal jag var. "Fjorton och ett halvt" svarade hon till min stora besvikelse, vilket fick till följd att jag fick gå hem medan mamma och min ett år äldre kompis gick in och såg filmen. Som tröst fick jag en biljett till en barntillåten matinéföreställning dagen därpå. När mamma kom hem undrade jag förstås upprört: "Hur i all världen kunde du säga fjorton och ett halvt år när du visste att åldersgränsen är femton år?" Gissa vad hon svarade? "Du förstår väl att jag inte kunde ljuga så mycket när du hörde på". Det är inte alltid lätt att vara mamma.



2 kommentarer:

  1. Jag kände igen den här berättelsen, men den var lika rolig ändå!

    SvaraRadera
  2. Jag är medveten om att alla i min familj har hört mig berätta om det misslyckade försöket, säkert mer än en gång.
    Det var snöpligt att behöva gå hem ensam. Har satt sina spår.

    SvaraRadera