måndag 10 december 2012

SÅ MYCKET BÄTTRE

 
Igår bakade jag en ny sats syltkakor efter misslyckandet häromdagen. Den här gången använde jag ett nytt recept som innehöll både vetemjöl och potatismjöl till skillnad från förra gången när jag bakade med enbart potatismjöl. Och så slog jag på stort och använde gotländsk salmbärssylt som är fastare än Stora O:s hemkokta jordgubbssylt. På bilden ovan ser ni resultatet och här hittar ni receptet till syltkakorna.
 
 
Blåhallon kallas för salmbär på Gotland, som de är mest förknippade med. Sammelfrukterna (bären) påminner om hallon fast de är matt blå till färgen. De kräver kalkrik jord som det finns gott om på Gotland. Därutöver växer blåhallonen vilt även i Skåne, på Öland, i Halland, Uppland, Bohuslän och Gästrikland.
 
Salmbärssylt används traditionellt till den gotländska saffranspannkakan och i Polhemsbakelsen. Från och med nu även i syltkakor från Eriksberg.


2 kommentarer:

  1. Nu blev de lyckade och med jättegoda blåhallon.
    Siv

    SvaraRadera
  2. Jag är riktigt nöjd, faktiskt. Tur att jag pratade med dig om baket. Kram

    SvaraRadera