onsdag 12 december 2012

FRUSNA ÖGONBLICK

Bokomslag: Beskuren akrylmålning av Karin Broos, Efter badet 2.
 
Jag har nyligen läst Cilla Naumanns roman Springa med åror. Boken handlar om flickan som bor på en bondgård och sommargästflickan vars relation från början var oerhört tight men att flickorna med åren allt mer glider ifrån varandra i takt med att miljön runt bond-gården förändras och flickorna blir medvetna om klassskillnaden dem emellan. Mycket uppskattad läsning. Tack A för lånet av boken, som jag lämnar tillbaka när vi träffas i jul.
 
Omslagsbilden av Karin Broos är fängslande. Flickorna har fångats precis i ögonblicket. Inget före och inget efter. Karin Broos bor och har sin ateljé i Alma Lövs gamla skolhus i Östra Ämtvik i Värmland. Bokens omslagsmotiv fick mig att tänka på den amerikanske konstnären Edgar Hopper, vars tavlor ger mig samma känsla av ögonblicksbilder och som jag bara älskar.
 
The Compartment, oljemålning av Edgar Hopper.
 
Även om motiven på Göteborgskonstnären Patrik Andinés tavlor är mer förbryllande med sina smått surrealistiska bakgrunder upplever jag dem ofta som frusna ögonblick. Nedanstående motiv är fruset i mer än en bemärkelse. Undrar just vad PA tänkte på när han placerade den här vackra tunnklädda damen i det till synes iskalla landskapet? Underbara kontraster i form, färg och känsla.
 
Kvinna med rävboa, oljemålning av Patrik Andiné 2005

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar