måndag 12 november 2012

SJÄLVPORTRÄTT PÅ LOUISIANA

Självporträtt av Egon Schiele, Österrike (1890-1918)
 
I lördags var jag på Louisiana och såg den aktuella utställningen Självporträtt tillsammans med konstintresserade vänner från Tjörn. Utställningen, som pågår mellan den 14 september 2012 och den 13 januari 2013, visar 150 verk från 1900-talets början fram till idag och beskriver självporträttets utveckling.
 
Vi fick lära oss att självporträttet som genre har genomgått en dramatisk utveckling från inflytandet av romantikens föreställningar om det "kreativa geniet" i början av 1900-talet till påverkan av framväxande psykoanalytiska teorier (självporträttet problematiseras) fram till dagens alltmer ökande självreflexion som ger självporträttet en undersökande karaktär i stället för en absolut identitet - d v s en pågående självutveckling.
 
Louisianas utställning fokuserar på självporträtt av en mängd internationellt kända konstnärer och hur de valt att framställa sig. Anledningen härtill varierar. Porträtten kan förmedla "Så här ser jag ut" men´också "Så här ser jag på mig själv" (här och nu och så önskar jag att andra ser mig). Vissa konstnärer betonar den egna utvecklingen. "Vem är jag, vem vill jag vara och hur gör jag för att nå dit?" Då kan man tala om självporträttet som ett led i skapandet av sig själv.
 
Historiskt sett har identitet varit förknippad med tillhörighet med socialklasser, familj, fack, civilstatus, kön, ålder, politisk hållning, utseende m m. Idag, när gränserna är mer flytande, är man i högre grad tvungen att stå för sin egen identitet.
 
Här är några av porträtten vi såg på utställningen och några fotografier från övriga muséet.
 
Självporträtt i gouache av Paula Modersohn-Becker, Tyskland (1876-1907)
 
Sjävporträtt av Emil Nolde, Tyskland (1867-1956)
 
Självporträtt av Otto Dix, Tyskland (1891-1969)
 
 
Självporträtt av Frida Kahlo, Mexiko (1907-1954)
 
Joan Miró, Spanien (1893-1983)
 
 
Mirós självporträtt upplevde vi som djärvt men så tog det drygt 20 år att färdigställa också. Den detaljerade undermålningen gjorde han 1937 och resten 1960.
 
Detta är ju bara ett ynka axplock av alla självporträtt som visades. Det var en mycket intressant utställning och jag rekommenderar varmt ett besök på Louisiana - men se till att ni har gott om tid. Mer om utställningen kan ni läsa här
 
Innan jag avslutar vill jag visa några fotografier från andra delar av muséet. Bilderna på Giacomettos statyer är speciellt för S, som var med när jag första gången besökte Louisiana och kom i kontakt med denne konstnär.
 
Alberto Giacometto, Schweiz (1901-1966)
Bronsbyst av Elie Lotar, 1965
 
"Giacomettoavdelningen" med vacker utsikt.
 
En stjärna bland stjärnor i "illusionsrummet".
Mäktig upplevelse.
 
Bokträd
 
Louisiana omges av en sagolikt vacker park med många skulpturer men tiden medgav inget strosande där den här gången. Många var intrycken vi tog med oss hem.
 
Tack kära målarvänner för en trevlig och givande dag.
 

 
 
 
 
.
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Noldes, Kahlos och Mirots(!) självporträtt är fantastiska.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är de. Du kan se många fler porträtt i utställningskatalogen när vi träffas.

    SvaraRadera
  3. Grymt fina! jag får lust att åka dit direkt!

    SvaraRadera