torsdag 4 oktober 2012

VARSÅGOD OCH SMAKA

 
 
Inte på en liten kaka men däremot på en nybakad bulle, för det har väl inte undgått någon att det är Kanelbullens Dag idag. Nästan varenda dag är numera vikt för ett speciellt ändamål och det är ju bekvämt att ta till om idétorkan slår till, som idag till exempel. Jag tycker verkligen att alla dagar är värda att fira men egentligen vill jag bestämma själv varför. För att återgå till kanelbullarna, satte jag igång och bakade främst för att testa några av bagare Sara Wennerströms bulllbaksknep som jag läste om i GP idag. Hennes tips är:
 
1.   Snåla inte med fyllningen.
2-   Använd kall mjölk.
3.   Använd rumsvarmt smör i stället för smält, då blir degen inte så tung och bullarna luf-      tigare
4.   Knåda degen länge, upp till 25 minuter, helst i bakmaskin.
 
Genom att baka med kall mjölk, rumsvarmt smör och knåda degen länge blev bullarna riktigt fluffiga, goda också tack vare att jag inte snålade med fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar