torsdag 18 oktober 2012

KAMERATEST

Jordärtskocksplantor
 
Idag funderade vi på om vi skulle slå av jordärtskocksplantorna och ge dem till fåren men eftersom vi inte har kläm på hur man skall göra med blasten bestämde vi oss för att vänta till slutet av oktober, då vi till en början med skall kapa av de lägre plantorna (från jordärtskockor som legat kvar i jorden i flera år). Men jag tog tillfället i akt att prova min nya kamera och resultatet ser ni här ovan.
 
Jordärtskockan är släkt med solrosen men får inte lika stora blommor. I år har det inte blivit några blommor alls men det beror säkert på att det har regnat så mycket. Att växten heter Jerusalem artichoke på engelska lärde jag mig igår när jag skrev brev till en vän i USA.
 
När jag googlade på jordärtskockor fick jag syn på ett "recept" enligt vilket man av humlekottar kan göra en blandning som skall vara bra att utrota sniglar med. Tyvärr hade regnet och frosten förra veckan förstört de flesta av humlekottarna i trädgården och de stackare som satt kvar förslår inte, som ni kan se av bilden här nedanför. Snigelbrygden får därför anstå till nästa år. Det är ingen direkt brådska egentligen, för vi har inga sniglar. Däremot känner vi de som har och som kanske skulle bli glada för lite snigelutrotningsmedel.
 
Regn-och frostskadade humlekottar
 

2 kommentarer:

  1. grattis pa fodelsedagen, en dag forsent. later som ni hade trevligt och fotonen var roligt att se. ni bada ser ut som tonaringar!!!!
    kram birgitta

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast, både för gratulation och komplimang!

    SvaraRadera