lördag 11 augusti 2012

SILLFEST M M


Igår hölls den årliga sillfesten på soldattorpet i Eriksberg, arrangerad av Hembygds-föreningen. Dessförinnan festade vi på eftermiddagen, som vanligt, på kaffe, tårta och allsköns hembakade läckerheter hemma hos vår granne. Det är ett rent under att vi därefter orkar äta sill och potatis med tillbehör på kvällen. Men det gör vi, varje år dessutom.

När Stora O och jag gick hem, innan sillfesten var slut för att hinna förbereda en del inför gäster som skulle komma idag, såg det ut så här i backen upp till "stora Eriksbergsvägen"


Efter att vi varit hemma en stund knackade det på dörren och grannen R dök upp och lämnade två lotterivinster. Det kom som en överraskning, för vi brukar aldrig vinna. För att göra det skall man tydligen gå hem innan dragningen sker och lämna lotterna till vänliga grannar.

Idag har vi glatt oss åt Ls och Hs sällskap. Vi åt, spelade spel, fikade och pratade, pratade och pratade. Skönt väder hade vi också, så att vi kunde sitta ute hela eftermiddagen.

Nu är vi ensamma igen och Stora O har parkerat sig framför TVn. Jag har ännu inte bestämt om jag skall göra honom lycklig genom att titta på friidrott tillsammans med honom eller om jag skall läsa Jag ska göra dig så lycklig av den norska författaren Anne B. Ragde.





2 kommentarer: