fredag 31 augusti 2012

FORTSÄTTNING PÅ VÄRMLANDSRESAN


Den som tror att Värmland är ett landskap har fel. Åtminstone enligt Lars Löfgren, som på en skylt på Värmlands Museum i Karlstad påstår följande:

Värmland är inte ett landskap
Värmland är ett sinnestillstånd
 
Det kan säkert vara så, om man är i rätt sinnesstämning och det bör man vara när man är i solstaden Karlstad. Fast, just när vi besökte museet, ösregnade det och vi beslöt att därefter åka en tur med båtbussen som man kan ta sig runt i Karlstad med på sommaren. Det blev en intressant och lite äventyrlig resa. Intressant för att man fick se staden från vattensidan och äventyrlig för att just på den båtbuss vi åkte läckte kylaren och flickan som tog upp betalning hade fullt upp med att fylla på vatten ur en hink. Det rök och pyste och en del av passagerarna såg förskräckta ut medan andra skrattade och tyckte att det var ett skojigt inslag. Själv är jag lite harig men vande mig vid vatten-påfyllningarna. När däremot båtbussen gjorde en tvär gir mellan två pollare stirrade jag upp mig och viskade till Stora O - "nu kommer vi att krocka med den ena pollaren", medan han, van vid att jag ofta tror det värsta, tyckte att jag inte skulle fjanta mig. Strax därefter krockade vi faktiskt med pollaren och, när jag insåg att det inte var någon fara på taket, får jag erkänna att jag faktiskt var lite belåten för att jag hade haft rätt. Här kommer några fotografier från båtturen:
 
 
Nybyggda hus, vars läge nära vattnet har diskuterats bl a i pressen med tanke på att vattnet kan stiga i Vänern.
 
 
Här ser man hur nära vattnet husen är byggda.
 
 
Det var alldeles innan vi körde in i den här slussen från 1584, invigd av Karl IX Gustav, som krocken skedde. Som tur var skedde inget allvarligt. Mer som en krock med radiobilarna på Liseberg.


 
Så här såg båtbussarna ut. Tyvärr erbjöds ingen guidning ombord utan man hänvisades till en app.
 
Fast, Värmland är inte bara Karlstad. Vi reste vidare mot Grums och intilliggande Borgvik men det får bli nästa inslag. Det gäller att suga på karamellen, för ingen vet när vi kommer ut i stora världen nästa gång!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar