onsdag 11 juli 2012

CITTASLOW


Häromdagen fick jag ett mail med en länk till en artikel i Svenska Dagbladet som handlade om Cittaslow. Avsändaren hade uppmärksammat att Falköping, som enda stad i Sverige, var Cittaslowcertifierad. I länder runt om i världen finns totalt 400 städer som godkänts som officiella medlemmar i organisationen Cittaslow.

När jag vid ett tillfälle för drygt ett år sedan frågade en kvinna i matbranchen (närproducerad mat) vad Cittaslow stod för, fick jag till svar att det var motsatsen till fast food och i den tron har jag levt tills jag läste artikeln i SvD, där jag fick veta att Cittaslow är en uppföljare till Slow food-rörelsen. Dessutom att en Cittaslowcertifierad stad inte skall ha fler än 50 000 invånare och bl a skall värna om stadens historia, kultur och ett lugnare tempo. Översatt blir Cittaslow "långsam stad", långsam i betydelsen utan stress och alltså inte trög.

När jag igår var i Falköping frågade jag anställda och butiksinnehavare i 5-6 affärer om de kände till att Falköping var en Cittaslowcertifierad stad och om de visste något om rörelsen. Endast en kvinna kunde berätta en del som hon hade lärt sig på ett föredrag som den italienske initiativtagaren till Cittaslow-rörelsen hade hållit i staden och som hon av eget intresse hade gått på. En annan affärsinnehavare visste inget utöver det hon läst i tidningar och bad mig att skriva en insändare om bristen på information. Ingen av de tillfrågade hade fått någon som helst information av politikerna och höll med om att det var märkligt tyst om Cittaslow-rörelsen, som ni kan läsa mer om här, på Falköpings kommuns hemsida.

Även om informationen på kommunens hemsida är utförlig verkar det som att kunskap om Cittaslow också bör spridas på andra sätt, för det är meningen att invånarna i en Cittaslow-certifierad stad skall känna till vad Cittaslow står för.

Men, jag kan inte påstå annat än att det var lugnt i Falköping, vilket bland annat bevisades av en dam i kassakön i en större matvaruaffär som svarade "tack, men jag har ingen brådska, för jag har semester", när jag med välfylld kundvagn erbjöd henne att gå före mig i kön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar