onsdag 13 juni 2012

FUNDERINGAR KRING MÅLNING



Idag har jag varit och inhandlat färg till vår ladugård, som det är dags att fräscha upp. Jag åkte hem med två 10-litersburkar med rödfärg, dock inte av den "äkta" varan, för den fanns inte i affären som jag handlade i. Affärsbiträdet bedyrade att fabrikatet de erbjöd var minst lika bra som det jag hade tänkt mig och att det dessutom var billigare. På vägen hem kändes det inte bra och jag undrade om jag kanske skulle ha väntat tills jag fick tag i den färg jag egentligen ville ha men kom fram till att den jag köpt säkert skulle duga till en ladugård.

Efter att ha googlat på rödfärg inser jag att vad färgen skall innehålla för att inte fälla, behålla sin nyans när den åldras etc är en hel vetenskap. Om jag gjort rätt eller ej kommer att visa sig framöver. Argumentet att färgen var billigare håller förstås inte, för det är minsann en hel del arbete med att måla en ladugård, om än inte särskilt stor, och några hundralappar mer eller mindre per burk kan det vara värt för att få ett bra resultat.

Det var mycket om ladugårdsmålning. Nu över till gårdagens inlägg, som bl a gällde "sommaräng med gula prickar". Än en gång har minnet svikit mig, för det skulle inte vara sommaräng utan sommargolv och så här lyder texten som J dansade till bland smörblommorna när hon var liten.

Gul som solsken, gul som gull.
Jag har hela ängen full
av smörblommor som står och nickar,
mitt sommargolv har gula prickar.

Sommargolvet är nymålat i samma vackra gula nyans varje sommar, så det verkar inte vara några problem med färgblandningen. Undrar just vem som målar golvet?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar