fredag 25 maj 2012

UNG MAN, HATT OCH ÅNGFARTYG MED STIL

Stilig passagerare på ångfartyget BOHUSLÄN


Mannen på bilden är min pappa och kortet är taget när han i sin glans dagar var på väg till Lysekil med ångfartyget BOHUSLÄN. Anledningen till att jag skriver om denna händelse just idag beror på att jag kom att tänka på att min sonhustru lagt märke till att pappa hade haft en elegant hatt på sig vid dotterns dop. Själv hade jag inte noterat det men började att leta efter kort där han bär hatt och då hittade jag det här. Visst är både hatten och Einar stiliga?

BOHUSLÄN byggdes på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg för Marstrands-
bolaget och provturen ägde rum 1914. Därefter trafikerade fartyget i över 40 år Göteborg-Lysekil-Smögen-Gravarne (nuvarande Kungshamn).

Det får bli allt för idag. Jag skyller idétorkan på det varma vädret. Så här fin var båten!




2 kommentarer:

  1. Nu är det 20 år sedan dopet och hatten finns den kvar. Borsalino skojade vi om att det var...

    SvaraRadera
  2. Nej "dophatten" finns inte kvar och inte den på fotografiet heller. Visserligen är jag en hamster men det får vara måtta på sparandet.

    SvaraRadera