torsdag 10 maj 2012

FÖRBEREDELSER


På förmiddagen idag har vi i "bak- och serveringsgruppen" i Eriksbergs Kultur- och Intresseförening ägnat oss åt att iordningställa några rum på övervåningen i Prästgården (föreningens fastighet) för att kunna erbjuda pilgrimer som besöker Eriksberg övernattningsmöjligheter. Den 18 maj invigs nämligen den nya sträckan Vårkumla - Eriksberg (fortsättning på pilgrimslederna Ätradalen till Falbygden). Avsikten är att pilgrimsleden nästa år skall fortsätta via Gräfsnäs och därefter vidare till Lödöse. Dessa leder ingår i pilgrimsnätverket Västra Götaland som i sin tur ingår i ett större europeiskt nätverk som sträcker sig ända från Trondheim i Norge till Santiago de Compostela i Spanien,

Det var riktigt roligt att fixa och dona för att rummen skulle bli så inbjudande som möjligt för våra förväntade pilgrimsgäster. Först av allt städade vi innan vi gick loss på själva inredningen och provade och flyttade runt det som redan fanns i huset, allt vi hade tagit med oss hemifrån, inhandlat och loppisfyndat. Vi fick verkligen utlopp för vår kreativitet för att få möbler, gardiner, sängöverkast, mattor och tavlor att passa något så när ihop. Sist, och som kronan på verket, förseddes borden med dukar och krukväxter placerades i fönstren. Nu återstår bara lite till att göra, bland annat skall en taklampa sättas upp i ett av rummen, och sedan är det klart att önska pilgrimsvandrarna välkomna.

På eftermiddagen bakade jag min del av de speciella pilgrimskakorna som vi skall bjuda på vid invigningen den 18 maj. De är jättegoda och jag får skynda mig att frysa ner dem så att de inte tar slut i förtid.

2 kommentarer:

  1. Å vad det låter mysigt. Kanske jag kan boka in mig på ett av rummen? Jag kan väl gå en liten bit på pilgrimsleden.

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte konkurrera med föreningens verksamhet men vill gärna att du bor hos oss om du kommer hit. Hoppas att du tar M med dig. Du och jag kanske kan gå en bit på leden om benen är pigga?

    SvaraRadera