onsdag 18 april 2012

I VÄNTAN PÅ MAJ

2012 års majblomma


Igår knackade två rara flickor som sålde majblommor på vår dörr. Det är roligt och bra att skolbarnen säljer majblommorna och på så sätt hjälper behövande barn.

Majblomman startade sin verksamhet 1907 och majblommor har alltså funnits i hela mitt liv. Det är en tradition att varje år smycka sig med dem, en krans eller små blommor - ibland både och. Förr prydde vi också bilen med en större majblomma och pojkarna trampade stolta omkring med majblommor på cyklarna när de var små.

Nu far tankarna iväg till ungdomens dagar och Valborgsmässofirandet i Göteborg. På den tiden var nästan alla och såg Chalmerscortègen i centrum och oavsett väder (oftast svinkallt) skulle man vara iklädd nya kläder från topp till tå, full style, d v s också utstyrd med handskar, väska, högklackade skor och nylonstrumpor. Kvinnor i mogen ålder bar dessutom hatt. De flesta Valborgsmässoaftnar frös man så att man hoppade i de tunna vårkläderna men det var priset vi gärna betalade för att visa upp våra nya kläder. Efter cortegen gick vi oftast någonstans och firade, antingen på lokal eller en privat bjudning.

Numera ekiperar jag mig inte just till den här helgen och inte åker jag och tittar på cortègen i Göteborg heller. Däremot köper jag majblommor. Samlar på dem gör jag också. På en antikmässa i Alingsås för en del år sedan köpte jag ett kort som visar hur majblommorna sett ut ända från starten 1907 till 2005. Jag har kompletterat med blommorna 2007 - 2012 och den som är uppmärksam ser att 2006 års majblomma fattas. Så här ser kortet ut.


Samtliga majblommor kan du se om du klickar på den här länken.


Striden om Cortègeprogrammet 2012 har börjat. Kolla här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar