torsdag 26 april 2012

BACON OCH WARHOL


Häromdagen var jag på Göteborgs Konstmuseum och såg utställningen Surrounding Bacon & Warhol. Jag blev förvånad och besviken över att så få verk av Francis Bacon och Andy Warhol visades, för jag hade inte uppmärksammat att utställningen även omfattade verk av andra samtida konstnärer som Martin Kippenberger, David Hockney, Barbro Östlihn, Erró, Nike de Saint-Phaklle, Lena Svedberg och Sigmar Polke.


Francis Bacon, Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus, 1981

Francis Bacon tillhör de traditionella modernistiska konstnärerna medan Andy Warhol genom popkonsten i början av 1960-talet inledde början på en ny och mer konceptuell tendens i samtidskonsten. Denna utveckling innebar en förändrad syn på den konstnärliga kreativiteten och att barriärerna mellan konst och andra mänskliga aktiviteter blev mindre tydliga. Konstnärerna hämtade inspiration, förutom från sitt omedvetna inre, också från underhållningsindustrin, reklam, mode, design etc.

Andhy Warhol

Intresset växte vart eftersom jag tog mig igenom de tre utställningsrummen och mitt bestående intryck var att Bacon var mer känslosam och djuplådande medan Warhol var mer kylig och ytlig, som någon som studerade utifrån.

Efter att ha besökt museibutiken vandrade jag ut med nyinköpt bok i det vackra och varma vårvädret. Utanför Konstmuseet stod, som alltid, Poseidon, skinande efter att nyligen ha blivit rengjord.



Dagen i Göteborg avslutades med att jag träffade några av mina f d arbetskamrater. Lika roligt ver gang!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar