fredag 2 mars 2012

FÖRENA NYTTA MED NYTTA


Istället för att ta en långpromenad i det underbara vårvädret idag bestämde vi oss till sist för att ta ner några björkar. På så sätt fick vi både motion, frisk luft och en del gjort som vi kommer att ha nytta av nästa vinter.

Stora O fällde tre björkar som han kvistade och sågade till kubbar eller "pluttar" som de lokalt kallas. Riset drog jag ihop till en hög som får bli påskbrasa, ifall vi inte eldar upp det tidigare. Enligt väderleksrapporten skall det bli snö igen nästa vecka och, om det inte blåser för mycket då, kanske det är läge att elda när marken är blöt. Den som lever får se, som min svärmor brukade säga.

Kubbarna körde vi sedan fram till vedskjulet för klyvning, som blir nästa arbetsuppgift. Vi är faktiskt ganska samspelta, Stora O och jag, när vi väl har bestämt oss för vad vi skall göra och hur det skall göras.

Nu är det kväll och jag har en känsla av att vi (eller åtminstone jag) kommer att somna ganska tidigt efter all frisk luft och motion. Det låter som att vi arbetat med veden hela dagen. Sanningen är att vi bara höll på i fyra timmar men det räcker som dagsverk för oss. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar