onsdag 1 februari 2012

NIKKALOUKTA

Nikkaloukta alldeles t v om sjön ovanför "SWEDEN"

Häromdagen hörde jag en man från Nikkaloukta tala med Lotta Bromé i radioprogrammet P4 Extra. Jag kom då att tänka på en grannfamilj till oss på Tjörn som flyttade ända till Nikkaloukta och undrade förstås hur de har det nu för tiden.

Därefter flög tankarna iväg till Nikkalouktasoppa, som jag hörde talas om första gången i samband med att våra söner hade ätit denna soppa i skolan. Själv har jag aldrig tillagat rätten men nu skall det bli av. Enligt recept som jag hittade på Google lär kålsoppan vara både kalorisnål och god. Den går dessutom bra att frysa. Här kommer receptet:

Nikkalouktasoppa (4 portioner)

350 g   mager nötfärs
4 dl      vitkål
2 msk  senap
2 msk  tomatpuré
1 st      lagerblad
1 l        vatten
2 st      buljongtärningar
1 st      purjolök
1 msk  soja
persilja

Gör så här:

1.  Snitta, skölj och strimla purjolöken och paprikan. Finstrimla vitkålen.

2.  Stek färsen i en teflongryta. Tillsätt senap, tomatpuré, lagerblad, paprika, kål, lök, vatten och buljongtärningar. Koka i ca 10 minuter.

3.  Smaka av med soja, salt och peppar. Klipp persilja över.

Servera gärna rågbröd till soppan.

Lycka till och smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar