tisdag 28 februari 2012

KRYSSNING

Mina reskamrater i sitt esse

Stora O och jag har just kommit hem efter en resa till Åland tillsammans med våra vänner B och R. Researrangör var ett bussbolag som vi tidigare åkt med på en mycket lyckad resa till Gotland och deras avsikt med den här resan var i första hand att presentera sitt aktuella reseutbud.

Från Falköping åkte vi med buss till Stockholm och därifrån med kryssningsfartyget Cinderella till Mariehamn tur och retur. Båtresan gick inomskärs och vädret var strålande - solsken och vindstilla - båda vägarna. Det var en fantastisk upplevelse att på den stora båten glida förbi alla oräkneliga gran- och tallbeklädda öar, vissa bebyggda och andra inte. Enligt mitt tycke var detta den största behållningen av resan liksom en stund i en bar där en man underhöll oss med pianomusik. Vi såg också en show där två tjejer och en kille dansade och sjöng örhängen som vi (lite äldre) kände oss väl bekanta med. Man hade också möjlighet att dansa på flera ställen ombord till olika dansband. Själv var jag inte uppe och studsade, för jag hade så ont i fötterna. I ett försök att snofsa till mig hade jag satt på mig högklackde skor och kan i efterskott konstatera att det skulle jag inte ha gjort. Men det var många andra, i alla åldersgrupper, som svände sina lurviga. Det var intressant att studera de olika dansstilarna och jag fick för första gången se gnussning i verkliga livet.

Barpianisten

Bussbolaget presenterade årets resor i en väl ljudisolerad konferenslokal där stolarna var så  bekväma att jag nickade till emellanåt. Bland alla tilltalande resmål talades det varmt för resorna till Holland, där just i år blomstermässan Floriaden i Venlo visas från den 5 april till den 7 oktober. Floriaden förekommer endast vart tionde år, så om någon känner sig hågad, res dit i år, för det dröjer, som sagt, länge till nästa tillfälle att se den 60 hektar stora utställningen.


Floriaden
Venlo, Holland


På hemresan Stockholm - Falköping snöade och regnade det om vartannat och temperaturen låg och pendlade runt nollstrecket. Trots att vi var nöjda med resan var det ändå skönt att komma hem, vilket vi gjorde ungefär halv 11 på kvällen.


4 kommentarer:

  1. Välkomna hem, jag trodde ni skulle vara borta längre.

    Dali

    SvaraRadera
  2. Här är det snabba ryck som gäller.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härlig bild! Ni fick lite mer behållning av resan?
    Jane

    SvaraRadera
  4. Hej Jane!

    Ja, något får man ju ha att släpa på!

    SvaraRadera