torsdag 9 februari 2012

BIRDLAND


I början av min drygt ettåriga USA-vistelse (1959-1960) besökte jag tillsammans med några vänner den legendariska jazzklubben Birdland i New York. Jag hade noll koll på nöjesvärlden i den stora staden. Inte var jag särskilt insatt när det gällde jazzmusik heller. Däremot var jag full av förundran inför själva upplevelsen av besöket i N.Y., som kvällstid glittrade av neonljus.

På Birdland den kvällen spelade Gene Krupa. Lokalen var fullsatt av musikintresserade människor. Själv var jag så uppfylld av alla nya storstadsintryck att jag först knappast lyssnade på musiken, utan bara pladdrade på. Jag tror till och med att folk vid borden intill hyschade på mig för att jag skulle vara tyst. Då först varvade jag ned, förstummades och slutligen visade the great drummer den respekt han förtjänade, d v s jag lät mig hänföras som den övriga publiken. Vilket ös! Lyssna här och njut när Gene Krupa släpper loss.

Det är roligt att ha varit på den ursprungliga jazzklubben Birdland, som från starten 1949 var belägen på Broadway. Birdland stängdes 1965 på grund av nedgång, trots att klubben regelbundet hade gästats av många celebriteter som Frank Sinatra och Ava Gardner, Gary Cooper, Marilyn Monroe och Sugar Ray Robinson för att nämna några.1986 återuppstod Birdland, då också på Broadway, men ligger numera, efter att återigen ha flyttat, på West 44th Street.

Många inspelningar har gjorts av jazzmusiker som dragits till Birdland, bl a George Shearings Lullaby of Birdland som namngavs till klubbens ära.

Gene Krupa, the Drummer Man

1 kommentar: