onsdag 18 januari 2012

POSITIV ÅLDERSTRAPPA

Positiv ålderstrappa

Idag fick jag ett mail med en bilaga som innehöll ett bildspel om Åldrandets Filosofi och som handlade om en man som var 102 år. Naturscenerna som visades var underbart vackra och många tänkvärda ord på vägen fick man också. Slutklämmen i detta bildspel var: "Livet mäts inte i hur många andetag vi tar, utan i de stunder som gör att vi tappar andan".

Detta påstående fick mig att tänka på reklamen i TV som lär oss att "Livet inte är de dagar som passerar, utan de dagar vi minns" och på tal om att minnas har Thomas Tranströmer i "Minnena ser dig" skrivit så här:

"Inom mig bär jag mina tidigare ansikten,
som ett träd har sina årsringar.
Det är summan av dem som är jag.
Spegeln ser bara mitt senaste ansikte."

Visst är det så att utöver minnena finns också meningen med livet att hämta inom oss och att det är vi själva, och ingen annan, som kan komma fram till vad meningen är. När man blir äldre blir det lättare att släppa kraven utifrån, följa sitt hjärtas röst och göra ett eget val, vilket är befriande skönt.

När jag funderade på en lämplig bild till detta inlägg dök den berömda ålderstrappan först upp i mitt huvud, men jag tyckte att den var alltför negativ. Jag tror på livslång utveckling, som Markow HF-Konsult på sin hemsida illustrerar med ovanstående ålderstrappa som visar att man kan utvecklas så länge man lever, detta förutsatt att man får vara någorlunda frisk till kropp och själ, förstås.

1 kommentar: