söndag 1 januari 2012

FÖRSTA DAGEN PÅ DET NYA ÅRET


Åter ett nytt år. Jag har alltid tyckt att första dagen på ett nytt år har varit speciell och den känslan har, av förklarliga skäl, ökat allteftersom åren gått. Givetvis hoppas man att året skall bli lyckosamt på alla vis men, eftersom jag numera tillåter mig att vara odisciplinerad ifall jag känner för att vara det, avger jag inte några nyårslöften, som jag förmodligen ändå inte kommer att uppfylla, utan nöjer mig med att prioritera det som förgyller livet.

Något konkret vill jag ändå ha som uppgift under 2012 och igår bestämde en barndoms-
vän och jag att vi skulle satsa på att le oftare, för det gör människor man möter glada, och när de ler tillbaka blir man själv glad.

Skall plantera en fjärilsbuske också i förhoppning om att den lilla fjärilen, Blåvingen, skall trivas hos oss. Vi har tidigare haft många Blåvingar här på somrarna men de är nu en av de mer hotade fjärilsarterna. När jag ser en Blåvinge tänker jag på en för mig mycket betydelsefull person och vill gärna ha den i vår trädgård också av den anledningen.

Nu slutar jag för att inte lova för mycket. Efter lunch skall jag sätta mig och lyssna på Bodil Malmsten som är vinterpratare i P1. Det ser jag fram mot och det prioriterar jag.

2 kommentarer:

  1. Gott Nytt År!
    Jag ser fram emot att få se din Blåvinge. Jag älskar fjärilar. På min senaste utflykt lyckades jag få tag i en halskedja med en liten grön fjäril (Olivina-sten) Dessutom fick jag ett litet hårspänne i form av en silverfjäril. Naturligtvis är dina levande fjärilar finare. Jag skall nog också plantera en fjärilsbuske till våren.

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt År önskar vi er också.

    Ni är välkomna hit och titta på fjärilsbusken och förhoppningsvis blåvingarna. Du får ha på dig både halskedjan och hårspännet för då blir fjärilarna nog glada.

    SvaraRadera