söndag 18 december 2011

ISLÄNDSKA JULKALENDERN - TOMTE DEN 18 DECEMBER



Idag heter den isländske tomten Dörrslåaren. Han kommer alltså den 18 december och återvänder till berget där han bor den 31 december.

Versen som står under tomtenamnet på kalendern fick inte plats utan att jag hade behövt offra hundens huvud om jag hade beskurit bilden. Den kommer här istället:


Borta vid dörren Dörrslåaren satt kvar,
han som en riktig retsticka var.
Sent på kvällen klampade han på
och störde med oväsen människornas ro.
Så hårt slog han i dörrarna då,
att hundarna flydde till våningen ovanpå.

3 kommentarer:

  1. De isländska tomtarna är väldigt roliga men ack så stygga. Mina norska troll är mycket snällare som jag tycker troll och tomtar skall vara.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Tomtarna kunde gott vara snälla och hjälpa till med julstöket istället för att busa.

    Det finns säkert stygga troll också. Tur att dina är snälla.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du skriver om dom isländska tomtarna! I natt kommer "skyr gámur" , skyr slickaren. Julius 6år har förutan sin sko i fönstret satt en liten skål med skyr¨till honom och hoppas på en fin present i skon ! Han är dock lite orolig att han får en potatis då han inte lysnade på sin pappa idag.

    SvaraRadera