onsdag 16 november 2011

HÄLSOSAM SÅS



Nu har jag tagit till en nödlögn igen. Befogad sådan tyckte jag när jag igår av misstag och av tankspriddhet hällde hostmedicinen Bromhexin i såsen istället för kalvfond. Båda flaskorna stod bredvid varandra på en hylla i kylskåpet och vips var misstaget gjort.

Jag märkte direkt att något var fel, för hostmedicinen var mycket tunnare och ljusare än kalvfonden, och fort som attan öste jag upp en stor slev med sås som jag kastade bort.
(Såsen alltså, inte sleven.) För att dölja fadäsen kryddade jag lite extra och väntade spänt på eventuella kommentarer från Stora O. Inget hördes men till slut kom det - "Det smakade bra det här, fast det kanske inte är så nyttigt med sås, förstås," "Jodå, det är det visst" svarade jag som annars mässar om att man gott kan avstå från sås. "Har du haft honung i såsen?" undrades det slutligen. Det är nu nödlögnen kommer in i bilden. "Nej, men jag tog i lite lingonsylt. Det kanske är den du känner?"

Såsen åts med god aptit och inte förrän idag berättade jag om hostmedicinen och anledningen till att jag varit så snar att hävda att det var en nyttig sås, för nyttig måste den ju vara med Bromhexin som extra ingrediens. Åtminstone om  man har kortvarig hosta och segt slem.

2 kommentarer:

  1. Ha ha, tack för ett gott skratt på fredag morgon, en bra start på dagen! :-)

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna bidra med ett gott skratt. Jag
    skrattade själv. Undrar just vad det skall bli för tokigheter nästa gång?

    Ulla

    SvaraRadera