onsdag 16 november 2011

FRIDA KAHLO

Självporträtt av Frida Kahlo


Igår fick jag av kära vänner en bok om den mexikanska konstnären Frida Kahlo som jag blev riktigt glad för. Boken återger Frida Kahlos dramatiska liv (1907 - 1954) och innehåller mängder med bilder av hennes målningar.

"Porträtt av Luther Burbank" 1931

När jag fick syn på porträttet av Luther Burbank kom jag att tänka på min mormor, som skrev följande i min lillebrors poesibok:

"H, i din faders fotspår träd.
Nytt skott på gammal stubbe."

Det rimmade inte och liknande för övrigt inte något annat som skrivits i poesiboken men mormors tanke stämde överens med Frida Kahlos älsklingstema - uppkomsten av nytt liv efter döden.

Tack snälla G och G för den mycket uppskattade boken. Jag förstår att ni har varit och sett utställningen på Konstmuseet i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar