lördag 19 november 2011

ÄN FINNS DET HOPP


När jag fyllde år nyligen fick jag flera orkidéer.Två av dem blommar fortfarande rikligt men växten på bilden har tappat alla sina blommor utom en. Tråkigt men inte helt förvånande, för jag har otur med just orkidéer.

Den här sista blomman har dock ensam klamrat sig kvar på sin stängel i över en vecka och när jag tittade lite närmare på den idag fick jag se knoppar på båda stänglarna, så nu kanske lyckan har vänt. Jag skall verkligen göra allt jag kan för att de små knopparna skall trivas och utvecklas till blommor. Än finns det hopp! 

4 kommentarer:

  1. Nja, vet just inte om det är tur om man lyckas med växter... Kärlek, en nubbe vatten per vecka och en rejäl spray då och då, ljust och ganska svalt men inte dragigt. Då blommar de om :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tips. Skall flytta den till ett rum som är svalare, så får vi se ifall det hjälper.
    Duscha orkidéerna brukar jag inte göra men det låter som en god idé. Du som känner mig förstår säkert att jag inte övervattnar:)

    SvaraRadera
  3. Det viktigaste med orkidéer är att inte vattna för mycket/ofta och att de aldrig står med vatten på fatet. Jag håller mina några sekunder under duschkranen i köksvasken kanske varannan vecka, inte oftare. Låter krukan rinna av ordentligt efteråt.

    SvaraRadera
  4. Tack Katinka. Vattning lite och sällan borde passa mig utmärkt. Skall göra mitt bästa för att få orkidéerna att blomma om.

    Kaktusar trivs här. De blommar om och om igen.

    Ulla

    SvaraRadera