onsdag 9 november 2011

DAGENS MÅL



Här på Lilla Solberga är inte våra mål så högt satta nu för tiden och vi tillhör de lyckligt lottade som har möjlighet att välja vad vi vill syssla med. Ribban har sänkts sedan vi var i full sving under arbetslivstiden och kanske just det är meningen med pensionärslivet - att trappa ner och att kunna välja sina aktiviteter,

Vilka är då våra mål? Givetvis inte att göra fotbolls-, handbolls- eller ishockymål. Usch nej, det skulle ha varit alldeles för påfrestande för kroppen. Nej, våra mål för dagen är (just idag):

Motionsmål

Om vi är hemma försöker vi att ta en promenad varje dag. Stora O vill gärna att vi kommer iväg på förmiddagen och det brukar bli så. Jag har kommit på att det är skönt att få promenaden undanstökad, så att man kan ägna sig åt annat på eftermiddagen. Men innerst inne är jag motståndare till rutiner och tycker att man skall göra saker när andan faller på, om man har möjlighet. Motionsmålet har vi uppfyllt idag genom vår promenad till bron i Bro och tillbaka. Det är Lidan som flyter under bron. Underbar promenad i rask takt i strålande solsken.

Arbetsmål

Så här på höstkanten slår vi av på takten men vi försöker att få något uträttat varje dag. Idag, t ex, har jag i eftermiddag strukit och skall baka innan jag slår mig ner för att sticka färdigt en mössa som jag håller på med. Stora O har klippt gräs en sista gång, mest för att klippa sönder de sista löven som fallit ner. Han har också utfordrat våra ulliga och gulliga. Utöver de vanliga hushållssysslorna blir det inte så mycket mer gjort, men det duger gott, tycker vi.

Måltider

Frukost, 11-kaffe, lunch, 3-kaffe, kvällsmat och frukt som mellanmål. Jag tror att vi lever ganska sunt faktiskt, för vi har tid att laga mat av goda råvaror. Kaffet på förmiddagen och eftermiddagen kanske inte är så hälsosamt, eftersom vi då ofta (snudd på alltid) unnar oss en bulle eller kaka av något slag men, å andra sidan, får vi en anledning att slå oss till ro en stund.

Önskemål

Just nu har vi bara ett önskemål och det är att vi alla skall få må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar